zaterdag 12 september 2009

Work in progress: Dear Jane

Sinds oktober 2006 ben ik bezig met mijn Dear Jane. Op het forum van het quiltvirus zijn we toen met veel mensen begonnen. Het idee was één blokje per week te maken en in januari 2007 te starten.

Denkproces
Voordat je met een Dear Jane start gaat er veel denkwerk aan vooraf over kleurgebruik, formaat, wel of geen driehoeken etc. Mijn Dear Jane moest op ons bed komen als sprei. Aangezien onze kast donkerblauw bevat moest er dus i.i.g. donkerlblauw in komen. Ik vind rood wit blauw altijd een mooie combinatie, maar voor de Dear Jane mijns inziens toch te druk. Ik liet rood afvallen. Vervolgens zag ik van iemand een DJ die in het midden lichter was dan aan de randen. Dat vond ik prachtig, dus mijn DJ zou dat kleurverloop ook krijgen van lichtblauw naar donkerblauw. Toen vroeg ik mij af of ik dat regelmatig verloop moest geven of dat het wat "wolkeriger" mocht zijn. Nadat ik van Margeet een foto kreeg van een vergelijkbare blauw witte quilt wist ik dat het wel "wolkerig" mocht zijn. Ondertussen was ik nog niet tevreden met het blauw wit. Ik miste de warmte van het rood. Midden in de nacht kwam ik op het idee om het wit te vervangen voor geel/oranje. Dat is altijd een mooie combinatie en veel warmer. Toen ik daarna het boek van Joan Wolfrom over kleurenleer in handen kreeg wist ik het zeker. Deze combinatie zou het worden en ik wist ook zeker dat ik het kleurverloop ook in het oranje/geel wilde laten terugkomen.
Voor mij stond al meteen vast dat ik wilde gaan voor de hele quilt. Ik zat alleen nog even met de sashings. Omdat ik kleurverloop in de blokken heb wilde ik die ook terug laten komen in de sashing. Ik heb dat opgelost door een dubbele sashing te maken, ieder blok krijgt dus een volledige sashing (of moet je het nu een randje noemen) in de stof van het blok. Daardoor wordt de quilt meteen iets groter en past hij wat beter op ons bed.

Uitvoering
Stiekum was ik dus al in oktober 2006 begonnen met de eeste blokjes. Maar die snelle start heb ik niet vol kunnen houden. Eén blokje per week heb ik tot nu toe nog niet kunnen halen. Drukke bezigheden kwamen tussendoor. Maar het goede nieuws is dat ik dit jaar nog op schema zit. Ik heb wel ontdekt dat een blokje per weer voor mij niet zo goed werkt. Ik werk liever wat meer geclusterd dan dat ik zo hap en sanp wat werk verzet. Nu maak ik dus 4 of 5 blokjes tegelijk per maand. Ik bereid ze eerst allemaal voor en vervolgens naai ik alles achter elkaar weg. Vaak ben ik 's avonds na mijn werk en de dingen van de dag te moe om ech te denken, maar wat kant en klare blokjes in elkaar naaien lukt meestal wel. Voor september ben ik klaar.
Overigens werk ik met allemaal verschillende FQ, om straks nog goed stof bij te kunnen kopen werk ik in kruizen. Komt er nog een stofje bij dan zie je die in de hele quilt nog terug. Eerst heb ik de + en de x lijn gemaakt (aangevuld met de paar lichte blokjes). Nu doe ik de kruizen die tussen die lijnen inzitten (aangevuld met de laatste middenkleur blokjes).

Bekijken
Als je het resultaat tot nu toe wilt zien moet je even doorklikken naar mijn Dear Jane Site. Je ziet hier een totaal plaatje van al mijn blokjes. Wil je een blokje in detail bekijken dan kun je erop klikken en zie je een groter foto (meestal kun je daar de foutjes goed op zien). Ik vind dat ik redelijk netjes werk, maar soms is het toch echt "better finished than perfect"!!!!

Omdat ik geen foto heb van de hele DJ en toch een foto bij dit blog wil plaatsen, doe ik maar een foto van mijn laatste blokje. Het is I2, Kaye's Courtyard. 



Voor de andere DJ-ers, mijn stand is nu (88,16,4,2665)

Geen opmerkingen:

 
Free Hit Counter